احنا مش اسفين ياريس


احنا مش اسفين ياريس


بقلم :ياسر حسن


يا اخى الناس دى مايعجبهش العجب لا الصيام فى رجب ، الرجل انطس 25 سنه هو وعياله  امال عايزين يعدموه ، سيبوا الراجل يقضى اليومين دولا ف السجن ، كانت هذه احدى حوارات عم فرج السايس ،بعد ان حكمت المحكمة عليه ، لم تكن كلمات عم فرج تنم على جهل منه نلكنها بلا شك افضاء لما يسير عليه المجتمع الأن من تلك المحاكمة ،او كما اطلق عليها محاكمة القرن.

التصور الأن فى الشارع قد انقطع ثلاثه ،الأول وهو خاص بالصفوه ويقول ان هذا الحكم عادل عادل عادل ، اما الثانى وهو خاص بالكادحين ،فيقول ان الاحكما التى صدرت على مبارك ميه ميه ، اما الحكم الاخر فهو ظلم "يقصدون نواب العادلى" ويتساؤلون ؟اذا فمن قتل الثوار ايام الثورة ، والجزء الثالث فهو خاص بالمغيبين ،الذين ليس فى الطور ولا الطحين ،فمنهم من يرى عدل المحكمة ومنهم من يقول ويرجع حال البلد خلينا نخلص ودى تمثيلية.

والحقيقة بعد ان تسائلت وقلت هل فعلاً مبارك مظلوم وان الشعب القاسى هذا ظلمه بعد تاريخ طويل من الكفاح ،بل استعير كلمة "ادمن .اسفين ياريس" ريسنا حارب فى 73 وجاب النصر ، ريسنا عمل للبلد كتير اوى ، ريسنا وقف البلد على حيلها ، ريسنا مش خاين زى ناس، ولا اقصد هل كان يعنى بكلمة خاين ولا لأ ! طبعاً مش أنا أنا ،ولكن يقصد الثوار الذين كانوا يأكلون "كنتاكى "ويوصلوهم الدولارات من قطر!
لكنى أعود ،فأنظر فى هذا الكلام بعد مشاهد البكاء الساخن الذى دفع اهالى الشهداء الى البكاء ،بعد براءة الملائكة من تهم القتل "الشاعر وفايد والمراسى وعبد الرحمن " حتى مات والد شهيد كان ينتظر تلك اللحظة ويقوم بعدها بتوزيع الشربات على الواطنين امام قاعة المحكمة .

لكن القدر لم يمهله حتى مات مصدوماً قلبه مجروح عيناه معلقتان فى السماء ،كأنه يشكوا بثه وحزنه الى الله ،وبدل الشربات ،وزع عليه ليلاً قهوة سادة ،أضيف إلى بيته مكاناً خاوياً وسريراً خاوياً اخر ،بعد استشهاد ولده فى يوم 28 يناير .

وقعت فى يدى بعض القصاصات التى اكدت لى ان مبارك ، الرئيس والاب والقائد ،بالفعل ظلمناه ، وان ربنا حيحاسبنا حساب الملكين يوم الدين ،لأننا بالفعل لم نقدر هذه الجوهرة الثمينه التى تدعى "حسنى مبارك وحاشيته " وقذفناها قذفاً فى مزبلة التاريخ ،ولم ندرى ماقيمة هذه الجوهرة ، تلك الجوهرة التى عثرت على بعضاً من انجازتها هى أن أول ما ستسمعه هوإنشاء الكباري والمجاري طبعاً، وللغرابة فالمجاري طافحة في مصر طيلة عصر الرئيس، حتى إنها مخلوطة بمياه الشرب الذي يضعه المصريون في جوفهم ومعدتهم !!

 أما الكباري فهي كباري الموت التي ريوح ضحية طرق مصر وكباريها سنوياً ويموت بسببها أكثر ممن فقدتهم مصر في الحروب مع أعدائها، سيقولون زيادة عدد المدارس والتلاميذ في تعليم ليس هناك أسوأ ولا أجهل منه، ومع ذلك فإن زيادة عدد المدارس وتضاعف عدد التلاميذ تطور طبيعي وعادي للغاية، نتيجة تزايد عدد السكان والأطفال في سن التعليم، وأي حكومة في الوجود كانت ستفعل ذلك ودون قرف من الشعب ومعايرة له على تختة الفصل، ومع ذلك فنسبة التسرب من التعليم مذهلة، ومستوى التعليم منحط، ومباني المدارس آيلة للسقوط .. وغلبنا شرح في أن هناك فصولا تضم مائة تلميذ .. آه والله العظيم، وأن هناك تلاميذ يأخذون معهم الكراسي للمدرسة كي يتمكنوا من الجلوس في الفصل والعيال بتغيب من المدرسة "شهور" قبل الامتحانات.

طبعاً حتقولى ،انتا متحامل ليه على الريس ، ما كل الدول يا أخى فيها الكلام ده ، دا إحنا احسن من غيرنا نشوف الصومال ..شوف السودان ..شوف العتبة ..الديزه .ميدان عابدين على رأى أخونا "اللمبى" بلاش تقطع فى الراجل وهو مش موجود معانا ، وبلا ش تكتر سكاكينه .
طبعاً اخونا البوعدا ،بيحسبو انى بتحامل على الجوهرة والملاك ده ، لكنه المشكلة انى مش لاقى حاجه عامله صح ولا خير ، بلاش ،شوفوا كده . قولوا لنا عن صحة المصريين شوية، غنوا لنا عن عافية وعفية الجسد المصري في عصر مبارك خصوصاً أعضاءه الأساسية الكبد والكلي والرئة، أين إنجاز "26" عاماً من الحكم؟ اكيد إنت عايز تقول معقولة يا ظالم (ده أنا) الرئيس لم ينجز في "26" عاماً ما يستحق الذكر؟ خلاص اذكره انت كده، قل لي الانجازات والإيجابيات اللي المفروض نتكلم عنها أحسن أكون مش واخد بالي، هيه إيه إن شاء الله؟

ما هي الإنجازات؟ هل مثلاً اكتشفنا علاجاً أو دواء اتكتب باسم شركة أو احتكاراً مصرياً ونوزع حق تصنيعه على العالم كله ونحصل على مليارات من ورائه؟ شوف إنتي .. بلاش .. 0ضع علامة صح أمام الإجابة الصحيحة)

هل اخترعنا طرازا من الصواريخ مثلا ومكتوبا باسمنا وينافس شركات السلاح العالمية في السوق والبيع؟

بلاش ... هل تمكنا من عالم تصنيع الحاسبات والبرمجيات، وأصبحت شركات الكمبيوتر عندنا تنافس إسرائيل (ثاني دولة في العالم في هذا المجال)؟ بلاش ... هل وصلنا لاختراع ناجح في مجال الري والزراعة وتحويل الصحراء الممتدة إلى أراضي زراعية هائلة؟ بلاش ... إحنا طول الوقت نبعت ناس للعلاج (بره) أو نجيب دكاتره أجانب للعلاج (جوه) هل سمعنا مرة عن مريض إنجليزي ولا صيني ولا ياباني جه يتعالج في مستشفاياتنا ....؟

بلاش ... هل كنا مشتركين ضمن عشرات الدول في العالم في اكتشاف ورسم خريطة الجينات الوراثية للبني آدم؟

بلاش ... هل صنعنا سيارة متطورة أو حتى أي جزء فيها وأصبح ملكنا عالميا؟ بلاش هل نجحنا في زراعة القمح في بلادنا بحيث لا نحتاج لاستيراد رغيف العيش ونسرطنه؟ بلاش خالص .. ما هو ترتيبنا في آخر دورة أوليمبية؟ ..

بلاش .. عملنا كام ميدالية ذهبية وفضية في "26" عاما؟ .. بلاش وصلنا كم كأس العالم، وهل عمرنا صعدنا لدور التمانية؟!

ها ،اوعى تقولى ان الراجل ماكنش ليه دعوة ، دولا كانوا شلة المفسدين والمنتغعين اللى حوليه ، وهو كان نايم ، اقصد كان بيلعب سكواش مع احمد برداة ،وقتها وماكنش فاضى ينزل يبص على "المصنع "اقصد " مصر" اللى كان بيدرها.

انها حقائق مره ، الأمر منها ،أننا نعلم وما يخفيه الزمان اشد ، لولا ستر الله ،لأصبحنا مثل دول الأن على ابوال العالمية او مثل دول على ابواب السيده زينب. بعد هذا القليل من الكثير ، اعتقد ان "اسفين ياريس " دلوقتى عايزين يبعتلولى "إسفين" ويرتاحوا منى ، لكنها اوجاع الشعب الذى لم يفرح سوى دقائق طوال عمره ، واتغم سنين طويله ،الخلاصه ،الفاتحه على روح المخلوع وربنا يصبرنا على مابلانا.


هناك تعليقان (2):

Dina Elghedany يقول...



مشكور علي مجهودك القيم
http://www.alsadiqa.com




http://www.assayyarat.com/
thank you



جزاك الله خير
http://www.mawahib.net

luxusumzug يقول...

Thanks for the blog
umzug wien
umzug wien
umzug
umzug-umzug
Wohnungsräumung