ماذا تفعل لو كنت مكانى؟


طرق بابى زميل لم اره منذ عشر سنوات كانت مفاجأة لى واندهاش كيف عرف مكان سكنى ولماذازارنى وضغه تغير كثيراً عن اخر مره تقابلنا ظهر الشيب عليه كما بدا الغنى عليه ماشاء الله
قال لى بلغة البزنس عندى عرض عمل لك فى الامارات عرض لا غبار عليه فرددت اسرع منه موافق .فعاد وقال بس اسمع منى وبعدين وافق .
فاكر الشيخ الاماراتى اللى اخذ الشغل منا من سنين ،قلت ا فاكر
حضر الى مصر وطلبك للعمل معه فى الشركة الجديدة ، بس عنده قبل الشغل مجموعة بنود وشروط فقلت اى شروط انا موافق عليها
قال
-العقد شهرياً 10 الاف جنية
-العمل لمدة 4 سنوات لا تنزل فيها مصر ابداً ولا حتى شهر اجازة
-سكن وسيارة وخط دولى هدية من صاحب الشركة لك
-تكتب شيك على نفسك بنصف ملين جنيه تدفعها اذا اخللت بالعقد لان الناس مش بتهزر
امامك 72 ساعةارجواالرد علىّفى هذا العقد
تركنى وانا حائر ماذا اصنع لامى المسنه وهى تعتمد على فى كل شئ ماذا اصتع هل اترك بلدى 4 سنوات متصلة لكى اسافر
امى قالت لى شوف مستقبلك وصحابى بيقولولى 4 سنين كبيرة الدنيا تكون قد تغيرت وقد يحدث لامى اى مكروة والعياذ بالله ولا اراها ثانية
انا محتار دلونى
ماذا تفعل لو كنت مكانى

ليست هناك تعليقات: