وائل عباس عميل لأمن الدولة..أم مواطن شريف فعلا



انا لا اجرح فى الهيئات ولا اعتدى على زميل مدون ولا انتقص منه ومن عمله ولكن هل تتفق معى على انه بيعمل حاجات غريبة
هتقولى زى ايه
طبعاً اشهرها موضوع الفيديوهات بتاعت التعذيب من اين اتى بتلك الفيديوهات سيبك من ايلى بيقول الظباط بيضربوا فى بعض ومخنوقين من بعض
لم يذكر الاخ وائل من اين يأتى بالمصادر الخطيرة دى ومن الذى يموله ويدفعه بكل جرئه ان يقول كلام لا يستطيع احد من المدونين ولا حتى من الكتاب اطلاقة
مثل الرئيس خائن ،والكلب بتاع الرئيس
ولكن لى علامة استفهام كبيرةعلى شخصة وهى حرية لا اظن تعيبه كل الاموال التى يسافر بها لامريكا ولندن وباريس من اين لك هذا
ولا ارجوا ان يفهم كلامى خطأ ان كتابات عباس مهمه للغاية
ولكن من يقف فى ظهر عباس ، قيل مسئول امنى وقيل مباحث وقيل ايمن نور وقيل محمود اباظة حزب الوفد
كلها اقاويل وتكهنات
ولكن يا اخ عباس لماذا تحذف التعليقات طالما انت خايف كده ولما ذا تقول كلام بذيئ لا يقبله الشارع المصرى والفاظ قبيحة لا يرضاها اى فرد
من هو وائل عباس
السن 33خريج اداب انجليزى كان يعمل فى سيبر قبل التدوين من اوائل المدونين الذين لهم فضل فى كشف الممارسات البوليسية فى مصر
غير متزوج وما اظنش حتجوز
من النوع الانفعالى المشوش المحب للظهور للاعلام وتجد هذا واضحاً فى مدونته الوعى
اتمنى ان ينتهج عباس اسلوب الكشف وليس الفضح لانه يسبب بذلك له وللمدونين علامات استفهام حتى نكون سنداً للاخر وتوصيل معلومات عن الاحوا ل المصرية .
ارجوا ان لايؤخذ كلامى اتهام اكثر من ايضاح لنا جميعاً

هناك 4 تعليقات:

جبهة التهييس الشعبية يقول...

لا انا مش قادرة اسكت
بداية احب اوضح حاجة انا ووائل عباس مختلفين في معظم الاراء
بس الساكت عن الحق شيطان اخرس
اولا
وائل ما عندوش 39 سنة ده عنده 33 سنة
ثانيا خريج اداب انجليزي مش تجارة
ثالثا كان بيشتغل في الوكالة الالمانية والامن مشاه من هناك ودلوقت مش لاقي شغل
رابعا فلوس ايه اللي حضرتك بتتكلم عنها وائل من طبقة متوسطة ولولا اهله بيصرفوا عليه ما كانش بقى لاقي ياكل دلوقت بعد ما مشوه من شغله
خامسا السفريات اللي وائل بيسافرها بتبقى دعوات بتجيلنا كلنا ومش هو المدون الوحيد اللي بيسافر
الامنتستي انترناشونال وللا النيو جينيريشن بروجيكت وللا اي حاجة من دي بتبعت دعوات لكل المدونين الناشطين
انا واحدة من الناس بارفضها بسبب موقفي من امريكا
وائل بيقبلها مش عشان هو عميل امريكاني بس عشان هو مش شايف غضاضة انه يتعامل مع المجتمع المدني الامريكي
انا مختلفة معاه في وجهة النظر دي جملة وتفصيلا بس ده لا يعني انه عميل لامريكا
والا بقى انا لما قبلت دعوة من قناة المنار بقيت عميلة لقناة المنار؟
ليه بيسافر كتير عشان هي السفريات كده
لما بتسافر مرة واحدة بتتعرف على ناس ولما بيشوفوا اداءك كويس بيبعتوا لك
ومن غير الاداء الكويس والله بيبعتوا لي انا شخصيا وانا بارفض وساعات مش بارد على الميلات بتاعتهم اصلا لا بالقبول ولا بالرفض
لكن مش كل واحد قبل دعوة في مؤتمر بقى عميل
سادسا
يعني ايه ما بيقولش مصادره في الفيديوهات؟
انت عايزه يشتغل مخبر بجد ويبلغ عن اللي بيدوله الفيديوهات؟ افرض اللي بيبعت له الفيديو ظابط شرطة شريف او ظابط شرطة مرفود ماهو جهاز الشرطة ده فيه اتنين مليون مواطن مش ممكن كلهم ولاد كلب
سابعا
بيحذف التعليقات عشان هو مش بيحب حد يشتمه او حتى ديكتاتور يا سيدي هو حر دي مدونته هو كان رشح نفسه للرئاسة؟ لما يبقى يرشح نفسه للرئاسة ما تبقاش تنتخبه
ثامنا
يعني ايه مش ح يتجوز؟ اذا كنت تقصد بسبب سوء احواله المادية فانا عارفة ان فعلا احواله المادية سيئة
اي كلام تاني خوض في الاعراض مش مقبول واظن واضح من مدونتك انك راجل متدين وبتعرف ربنا
وللا ايه؟
تاسعا
يعني ايه بيكتب كلام بمنتهى الجرأة؟
كل المدونين بيكتبوا كلام بمنتهى الجرأة واللي خايف ما يدونش
عاشرا
لو فيه حد واقف وراه زي ما انت بتقول كان زمانه بقى عنده برنامج تلفزيوني مش حتة مدونة ببلاش لا طلعت ولا نزلت
هو مين اللي واقف ورا المدونين كلهم؟
وليه ما بتقولش نفس الكلام على منى الشاذلي ومعتز الدمرداش والواد التاني بتاع الطبعة الاولى ده اللي انا ناسية اسمه
ماهم بيقولوا كلام جرئ وعلى التلفزيون وبياخدوا عليه فلوس كتير

حادي عشر
انا لا بادافع عن وائل عباس بشخصه ولا غير وائل
انا باتكلم من حيث المبدأ
مش كل واحد يختلف معايا يبقى عميل مالم يكون عندي دليل واضح وبين او هو يقول الكلام ده
ما اظنش يعني ان وائل بعت جواب لاوباما ولا راح امريكا يقول تعالوا احتلونا عشان تحرروا السكان الاصليين من الغزاة ولا باين عليه فلوس اصلا
طيب يعني اللي مشغلينه دول مش عارفين يجيبوا له عربية 128 بيضا ترحمه من المترو والمواصلات
ثم ايه حكاية من يموله؟ هي في الحاجات اللي بيعملها ومحتاجة تمويل؟ كاميرا ديجيتال؟ هو ده التمويل؟
ده انت غلبان قوي
صلي على النبي كده وانت راجل مؤمن يعني ما تتهمش حد بدون بينة واضحة
انا عارفة انك بتكرهه عشان بيشتم حماس
وانا مختلفة معاه تقريبا في كل رأي بيقوله
ما عدا قضايا التعذيب
لكن لو ح نختلف مع انسان نقوم نتهمه بالعمالة يبقى انت كمان بتديله الحق انه يتهمك بالعمالة بقى لصالح حماس وللا السعودية وللا ايران وللا اي حاجة
ثم انت يعني كل القضايا خلصت مافيش يهمك غير وائل عباس
لو متغاظ منه اشتمه بس لا تتهم الناس بدون دليل عشان مصداقيتك انت بس

جبهة التهييس الشعبية يقول...

اه
نسيت اقول لك حاجة
الكلام ده بيتقال على اكتر من مدون نفس الكلام بالمللي
مافيش داعي بقى نجرح في بعض

غير معرف يقول...

طب و مين اللى بيدفع بدل السفر ؟
المجتمع المدنى ؟

GREEN يقول...

يا راجل خاف ربنا!

يعني في مدون اخوكم كذا اضطر ان يهرب الى ليبيا قبل مدة مش فاكر اسمه...يعني ابن عباس مش هو لوحده اللي بيتكلم كلام كبير!..ده غير اللي اتحبس!

وكمان شو حكاية الزواج هذه!
انا مش متزوج حاليا وشكله كذا لمدة طويلة كمان...ايه في حاجة!

واسكعادي لو كان بيكره الاسلاميين (السلفيين والاخوان)و اليساريين والقوميين و بتوع الوطني واقباط المهحر بتوع السبوبة!....
هذا رأيه..

انا مش مؤمن بكل ارائه ...لكن مش هعمل بوست كله تشكيك وهل هو خائن وعميل ...الخ !

انا اختلف مع الموضوع كله..وايضا جبهة التهييس جاب المفيد.ومااعتقدش انه في احد سيضيف اي حاجة اخرى!